piątek, 7 stycznia 2022

McPlant w McDonald

Dzisiaj w drodze do sklepu natknąłem się na reklamę McPlant, nowego wegańskiego burgera z McDonalda. Oczywiście natychmiast go nabyłem Jak w smaku? Może być, chyba najlepszy z dotychczasowy wegetariański burgerów serwowanych w MD ;-)

Jak napisano na stronie tego fastfoodu, jest to: "wegański burger zrobiony z soczystego pasztecika na bazie roślin, opracowanego wspólnie z Beyond Meat® z wegańskim sosem kanapkowym, ketchupem, musztardą, cebulą, piklami, sałatą, pomidorem i alternatywą dla wegańskiego sera w bułce z sezamem".

Poniżej - reklama i nowy burger:

wtorek, 4 stycznia 2022

Shiki w Waterford

Podczas ostatniej wizyty w Waterford wybraliśmy się na obiad do Shiki, azjatyckiej restauracji słynącej również z sushi. Smacznie i niedrogo ;-)

Poniżej - restauracja i nasze dania:

poniedziałek, 3 stycznia 2022

Popołudnie w Waterford

Dzisiejsze popołudnie spędziliśmy w Waterford. Pojechaliśmy odebrać rzeczy Agnieszki które pozostały po sprzedaży w Polskiej Wiosce Bożonarodzeniowej /bardzo niewiele, rekordowa sprzedaż w tym roku pomimo braku sprzedaży pierników i koronawirusowej rzeczywistości/. Pospacerowaliśmy po mieście, podjęliśmy kilka geocachingowych skrytek, pooglądaliśmy kryształy w sklepiku Waterford Crystal i wybraliśmy się na obiad ;-)

Filmik z tej naszej wycieczki można zobaczyć na moim YT: LINK.

/Powyżej: kilka naszych fotek z Waterford/

sobota, 1 stycznia 2022

Nowy Rok: 2022

Nowy Rok, podobnie jak rok temu, przywitaliśmy we dwoje + najbliżsi na internetowej video-rozmowie. Jak zwykle - było fajnie ;-)

Wiem że były plany organizacji polskiego Sylwestra w Cork, nasi Rodacy mieszkający w Athlone nawet plakaty już wypuścili ale koronowirusowa karuzela nie zwalnia, więc wszystko trzeba było odwoływać.

Tak więc smakołyki przed telewizorem, dwa "szampany" /bezalkoholowy dla Agnieszki i Igristoje, czyli klasyczny sylwestrowy trunek Polaków - dla mnie/, obejrzeliśmy koncerty w TVP2 na przemian z Polsatem /TVN sobie odpuścił w tym roku/, publiczność liczna i bez maseczek oraz dystansu. Jeszcze raz podkreślę dla moich Czytelników mieszkających w kRAJu: w Polsce ograniczenia są znacznie mniej uciążliwe niż w innych tzw. "krajach zachodnich" Europy. Następnego dnia spacer wieczorem i oczywiście Msza Święta w "polskim" kościele.

Zaczynamy nowy, 2022 rok ;-)

/Powyżej: sylwester z tv ;-)/

/Powyżej: na noworocznym spacerze/

czwartek, 30 grudnia 2021

Admirał w Dublinie

Admirał to rosyjska restauracja znajdująca się w centrum Dublina. Jedliśmy tam podczas naszego ostatniego pobytu w Dublinie. Świetna kuchnia, są również opcje wegetariańskie.

/Powyżej: restauracja Admirał/

/Powyżej: nasza wigilijna kolacja w restauracji Admirał, u góry menu Agnieszki u dołu - moje/

środa, 29 grudnia 2021

Church of Our Lady of Mount Carmel w Dublinie

W Church of Our Lady of Mount Carmel /kościele Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel/ przy Whitefriar Street w Dublinie znajdują się relikwie św. Walentego, patrona zakochanych ale również osób z m.in. zaburzeniami psychicznymi.

Sam kościół należy do oo. karmelitów. Wybudowano go w latach 1826/27, jest jednym z największych kościołów w Dublinie a w 1983 roku powstały dla niego jedne z najlepszych organów w Irlandii.

Jak podaje wikipedia: "W kościele znajduje się również kaplica (ołtarz) z figurą Najświętszej Maryi Panny z Dublina (Our Lady of Dublin), wykonana z flamandzkiego drewna dębowego na przełomie XV i XVI w., należąca przypuszczalnie do byłego opactwa cysterskiego Najświętszej Maryi Panny (St. Mary’s Abbey). Uważa się, że jest to jedyna drewniana figura tego typu, która uniknęła zniszczeń w okresie reformacji. Figura została odnaleziona w 1824 roku przez Johna Spratta i przekazana kościołowi. Uroczystość Najświętszej Maryi Panny z Dublina jest obchodzona 8 września, na który to dzień przypada również święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. (...) "W kościele znajdują się relikwie św. Walentego, przekazane kościołowi w 1836 roku w darze przez papieża Grzegorza XVI. Pierwotnie szczątki świętego spoczywały na cmentarzu św. Hipolita w Rzymie. Obecnie są one złożone w relikwiarzu w północno-wschodnim narożniku kościoła. Nad relikwiarzem ustawiona jest statua św. Walentego."

Odwiedziliśmy ten kościół w czasie świąt Bożego Narodzenia, więc przed kaplicą z figurą Najświętszej Maryi Panny z Dublina znalazła się okazała szopka betlejemska. Z ciekawostek: w 2011 roku byliśmy w bazylice Santa Maria in Cosmedin w Rzymie, gdzie również znajdują się relikwie św. Walentego, można o tym przeczytać tutaj: LINK.

Kilka zdjęć z Church of Our Lady of Mount Carmel znajduje się poniżej, można też zobaczyć fragment mojego filmiku z naszego świątecznego pobytu w Dublinie, dotyczący tego kościoła /od 10:18 minuty/: LINK.

/Powyżej:  Church of Our Lady of Mount Carmel w Dublinie/

/Powyżej: wnętrze kościoła/

/Powyżej: kaplica z figurą Najświętszej Maryi Panny z Dublina oraz szopka betlejemska/

/Powyżej: relikwie św. Walentego/

wtorek, 28 grudnia 2021

Agnieszka w dokumencie z cyklu "Pełny obraz"

Dzisiaj w programie TVP 1 można było obejrzeć dokument z cyklu "Pełny obraz" pt, "Projekt rodzina", w którym wypowiadała się m.in. Agnieszka ;-) Są tam również wypowiedzi innych Rodaków mieszkających w Irlandii oraz sporo przebitek z Cork. O wizycie filmowej ekipy w naszym domu pisałem tutaj: LINK. Film jest w całości i bezpłatnie dostępny na vod.tvp,pl, można go zobaczyć tutaj: LINK.

/Powyżej: kadr z dokumentu/

poniedziałek, 27 grudnia 2021

U Tomka i Gingera

Następnego dnia po powrocie z Dublina gościliśmy u naszego wieloletniego kolegi Tomka i jego kota, Gingera /bo rodzaj męski/. Nie wiem dlaczego ale generalnie zwierzęta mnie lubią, co widać m.in. na załączonym obrazku ;-)

/Powyżej: z Tomkiem/

/Powyżej - z Gingerem/

niedziela, 26 grudnia 2021

Boże Narodzenie 2021

Z powodu koronawirusowych ograniczeń ponownie nikt do nas nie przyjeżdża na Święta, więc zgodnie z tradycją - spędziliśmy Boże Narodzenie w Dublinie. Jak już pisałem, taki wyjazd nawet na 2-3 dni to z naszej perspektywy świetna rzecz, pozwala oderwać się od codzienności a przez to lepiej przeżyć Boże Narodzenie.

Jak zwykle zatrzymaliśmy się w hotelu RIU Plaza The Gresham przy O'Connell Street. Dobry hotel w samym centrum miasta, polecam. Tym razem wigilijną kolację zjedliśmy w rosyjskiej restauracji Admirał. Oczywiście podzieliliśmy się opłatkiem a wcześniej odczytałem stosowny fragment Ewangelii, czyli - można. Na Pasterkę udaliśmy się do St. Saviour's Priory, gdzie są polscy Dominikanie. Następnego dnia byliśmy na polskiej Mszy w St. Audoen's Church a kolejnego, niedługo przed wyjazdem - w Church of Our Lady of Mount Carmel przy Whitefriar Street, gdzie znajdują się m.in. relikwie św. Walentego, patrona zakochanych ;-)

Spacerując po Dublinie podjęliśmy też kilka geocachingowych labcachy. Po drodze mijaliśmy wiele namiotów rozbitych wprost na ulicy przez bezdomnych.

Podobnie jak rok temu zaprosili nas do siebie nasi znajomi: Monika i Przemek /m.in. autor strony Shamek w Dublinie/ oraz Kasia i Tomasz u których gościł również Bogdan, wszyscy związani z Radio Wnet.

Poniżej kilka zdjęć oraz filmik z naszego świątecznego wyjazdu: LINK.

/Powyżej: nasz powrót z Pasterki/

/Powyżej: szopka w Church of Our Lady of Mount Carmel/

Poniżej - filmik:

środa, 22 grudnia 2021

Spokojny człowiek

Amerykański film z 1952 roku z akcją toczącą się w Irlandii. Pomimo upływu czasu nadal świetny, szczególnie do obejrzenia we dwoje. Znajome krajobrazy ale pokazujący świat który już przeminął...

Fabuła: Sean Thornton (John Wayne) powraca z USA do rodzinnej Innisfree w Irlandii. W Stanach był bokserem, w czasie walki na ringu niestety zabija swojego rywala. Nie jest to jego wina, jednak nękany wyrzutami sumienia rezygnuje z bokserskiej kariery i wraca na Zieloną Wyspę. Kupuje dom w którym niegdyś się wychował. Pragnie poślubić piękną chociaż ubogą Mary Kate Dannaher (Maureen O'Hara), czemu sprzeciwia się jej brat. Thornton nie rozumie irlandzkich zwyczajów i uprzedzeń Mary.

To tak pokrótce, jest jeszcze kilka innych wątków pobocznych które jednak mocno wzbogacają ten obraz.